Exotische superfoods

Superfoods zijn producten van moeder aarde met een hoge concentratie aan stoffen die het lichaam écht voeden. Vaak zijn het bessen, bonen of zaad, afkomstig uit excotische streken.

De natuur heeft ons alles te bieden wat we nodig hebben. En superfoods al helemaal. Deze bessen, bonen, vruchten en zaden worden al sinds mensenheugenis geteeld en gegeten, maar het lijkt alsof we in het westen nu pas beseffen hoe waardevol ze zijn. Door internet en de globalisering hebben we ineens toegang tot al die pareltjes uit de hele wereld. Superfoods vormen een superbrandstof voor je lichaam. Ze vergroten de vitaliteit en werken reinigend. Ook houden ze je suikerspiegel lange tijd stabiel, waardoor je behoeften aan (verkeerde) suikers vermindert. Naarmate je deze foods vaker eet, zal je hang naar ongezonde, ‘lege’ voeding vanzelf weghebben. Andere veelgehoorde voordelen: een stralende huid, een betere weerstand en veel meer energie.

Incabessen
Dit goudoranje besje groeit van oorsprong in Peru, waar het al eeuwen lang word gegeten. Gedroogde incabessen smaken een beetje als citrusachtige rozijnen. Eet je ze als zoete snack dan krijg je in één hap een heleboel gezonde stoffen binnen. De bessen vormen een bron van vooral fosfor, de vitaminen A, C, B1, B6 en bioflavonoïden, onder andere bekend door hun ontstekingsremmende en virusdodende werking. Incabessen zijn ook lekker in desserts, sappen en taarten.

Hennepzaad
Hennepzaad kun je gepeld en ongepeld eten. Gepelde hennepzaden zijn romig, met een noodachtige smaak. De volle ongepelde zaden hebben dezelfde smaak, en ook nog de vezelrijke vliesjes die voor een goede darmwerking zorgen. Omdat hennepzaad veel vocht opneemt, is het belangrijk er veel bij te drinken. Je kunt het uit de hand eten, of mengen door salades, smoothies en soepen. Per dag is 30 tot 40 gram voldoende.

Chiazaad
Dit zaad wordt traditioneel gegeten in Mexico en het zuidwesten van Amerika. Op één eetlepel kon een Azteekse krijger de hele dag voort! Het is de rijkste plantaardige bron van omega-3-vetzuren die we kennen, en werkt daarmee beschermend tegen hart- en vaatziekten. Ook voedzame eiwitten, vezels, antioxidanten en essentiële mineralen – die je lichaam niet zelf kan aanmaken – fosfor, mangaan, calcium, kalium, en sodium zijn rijkelijk aanwezig. Je kunt de zaden rauw eten, maar ook toevoegen aan water of vruchtensap, waardoor er na een nachtje weken er een gel ontstaat met een nootachtige smaak. Lekker met wat vruchten als ontbijt!

Rauwe cacaobonen
Cacoa is het zaad van de vrucht van een in midden- en zuid-Amerika inheemse boom. Rauwe cacao staat bol van de antioxidaten, magnesium, ijzer, chroom, (dat de bloedsuikerspiegel stabiliseerd), mangaan, zink, koper, vitamine C en omega-6-vetzuren. Daarbij bevat het fenyletylamine, anandamine, serotonine en triptofaan: allemaal onvervalste feelgoodstofjes die de populariteit van chocola verklaren. Rauwe cacao is te koop in de vorm van bonen (met of zonder vruchtvlees), stukjes, poeder, pasta en boter. Maak van de poeder bijvoorbeeld een heerlijke chocodrank met kokosmelk, ook een superfood.

Moerbeien
Moerbeibomen geven verschillende kleuren vruchten: wit, rood, of dieppaars. Hoe donkerder de kleur hoe zoeter de honingachtige smaak. Moerbeien (of mulberries) vormen een brond van vitamine B, C, K en ijzer. Ze bevatten ook vezels, essentiële aminozuren en de mineralen fosfor, magnesium en kalium. Resveratrol, de antioxidant die rode wijn gezond maakt, is ook overvloedig aanwezig in de moerbei. Deze stof helpt het cholesterol verlagen, zou de kans op hartaandoeningen, kanker, en diabetes verkleinen en helpen bij afvallen. In de chineese geneeskunst worden de bessen gebruikt om de nieren te versterken en zwakte, vermoeidheid en bloedarmoede te behandelen.

Gojibessen
Deze bessen worden wel gezien als de meest voedzame vruchten op aarde. Ze bevatten achtien soorten aminozuren, waaronder alle acht essentiële aminozuren, de vitaminen B1, B2, B6 en E en wel 21 mineralen. Ook vormen ze de rijkste bron aan carotenoïden, inclusief bétacaroteen, van alle voeding die we kennen. De bessen bevatten relatief gezien vijfhonderd keer zoveel vitaminen C als sinaasappels. Traditioneel staan ze bekend als versterkend, levensverlengend en libidoverhogend, en bovendien als oppepper voor het humeur. Een handje vol per dag van dit kleine wonder, dat smaakt als een kruising tussen cranberry en kers, is de aanbevolen dosering.

Liefs,

Angela

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: